Monday, December 1, 2008

Kudis seorang APEK

Petang itu, aku didatangi oleh seorang apek yang raut wajahnya menunjukkan dia sudahpun melewati senja kehidupan. Wajahnya sangat biasa lalu di kaki lima dengan menolak troli Eng Hong, sebuah pasaraya selang sebuah dari kedai farmasiku. Sedang suamiku asyik melayan supplier yang tak habih-habih mengempen, dia mendekatiku dan menyuakan tangannya yang basah dengan air hujan. Ku lihat beberapa tompokan parut kudis dan ada juga yang masih ‘active’.

"Sudah berapa lama kena ini macam?", tanyaku.

"Sudah lama la.. sekarang manyak sakit ini tempat", dia menunjukkan kudis yang sudahpun bernanah di celahan ibu jarinya, betul-betul di tempat dia memegang troli.

Emm.. it looks moist (not because of d rain), puss with a little discharge and spreading due to an open wound. Ku hulurkan ubat cuci luka, foban (antibiotik cream) dan handy plast. Belum apa-apa..

"Tak mau…tak mau.. aku tolak troli mana boleh pakai itu ubat. kena ujan, abih jugak", balasnya pantas

"macam ni, uncle cuci luka dulu, sapu ini ubat, lepas tu taruk plaster atas. uncle cuti satu hari boleh? kalau uncle tak tutup ini luka, dia boleh jadi lg teruk". Nasihatku, yang aku rasakan paling bagusla

"cuti? haiyya, aku nak makan apa? sakit purut lagi susah woo. aku sorang takpe, itu, dekat rumah lagi, mau bagi makan.. susah…susah ini macam.."rungutnya

betul jugak cakap apek ni.. aku lak senang-senang suruh dia ambik cuti

"aku mau ubat tak bagi sakit punya"..

"tapi kalau luka jd lagi teruk, macam mana? satu tangan jadi kudis lagi teruk.. lagi tak boleh buat keja..", aku membebel

Dia diam. "aku tak mau sapu-sapu".

"Uncle ada sakit gastrik?"

"tade.."

Ku hulurkan ponstan 250mg with ampicillin 250mg (by right, I shouldn’t dispense antibiotics without prescription), tapi untuk apek ni, belasah je la.. kang dia nak pi jumpa doctor satu hal pulak. Total rm 9.00. Puas dibelek-belek walletnya yang lusuh itu. Dia keluarkan note hijau (rm 5). Sebak pulak rasanya.

Ish.. takleh jadi ni. Aku pekkan sekali dengan handy plus dan terus ku hulurkan padanya

"Takpela uncle, sy belanja la uncle ini hari.. "

"tima kasih manyak-manyak aa.. tolong aku susah".

Senyuman jelas terukir di raut wajahnya yang tua itu.

Forget about what I’ve done, spent a minute to think that in this so called prosperous nation, masih ada lagi seorang warga yang tak mampu nak merawat kudisnya…

SubhanaLlah..

DIAMBIL DARIPADA BLOG MADAM ILYANI

No comments: