Thursday, November 19, 2009

Kempen 'Bahasa'

Disebalik blog kita yang open (free access), kita kena selalu berhati-hati….

Shoutbox contohnya, sesiapa sahaja boleh komen. Sesiapa sahaja boleh menyamar pakai nama sesiapa yg dikehendakinya. Even ‘musuh’ kita boleh attack kita kat blog ni. Sama juga macam komen, anonymous boleh buat apa sahaja yg mahu dilakukannya.

Apa yang saya nk cakap disini, berhati-hatilah. Jangan cepat melatah akan sesuatu isu yang sengaja ditimbulkan. Setiap semester, pasti akan ada isu kontroversi. Harap2 lepas ni dah tak de dah kontroversi2 semua tu, kita anggap sajalah mereka yang tidak beretika itu bukan daripada kalangan kita.

Sememangnya setiap manusia ada hak masing-masing. Tetapi, hidup kita ada disiplin. Undang-undang yang akan diperketatkan kat blog ini adalah penggunaan ‘bahasa’ dan ‘adab’. Shout atau komen yang dirasakan akan mengguris mana-mana pihak akan didelete oleh admin. Sekiranya mahu menegur sesuatu, gunalah bahasa yang lembut… sekiranya sesiapa bertanyakan kat shout, jawablah sekadar yg mampu. Jgn salahkan mereka yg bertanya. Jgn hina mereka yg bertanya. Sekiranya ada tak kena pada blog ni, give us suggestion so that we can improve that defect, jgn main hentam macam tu.

Jaga ‘Bahasa’ dan ‘Adab’…. Kita mampu mengubahnya. =)

~Marilah sama-sama kita mewujudkan dunia yang harmoni~

p/s- to that outsiders, this is our class blog, all entries published are related to us. It might make you bored if you are not our members. You are free to read/visit this blog. But, please do not 'harm' us. (tiap2 sem kena remind.....)

No comments: