Sunday, July 15, 2012

Apakabar semua??


Dengan nama Allah Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang.

Beberapa hari lepas ada orang cakap

"bila nak update blog?"

mutiara bd buat-buat tanya balik..

"blog kelas ke?"

jawabnya

"yelah"


dengan rasa -taktau nak jawab apa-, mutiara bd jawab balik..

"entah, nak update pun bukan tahu khabar semua orang..."


"tula semua orang macam senyap je.." -tambah orang tersebut

Ni nak tambah kat sini [tiada dalam perbualan].
Yang ada khabar tu pun, kalau berkahwin je. Cerita lain semuanya taktahu.. Susah ke senang ke hidup anda semua.. Memang taktahu..

Oh ya, entri ni bukanlah nak paksa semua orang cerita kabar masing-masing pun, ia bertujuan untuk mengingatkan kita tentang RAMADHAN yang semakin dekat.

Se'excited' mana kah kita menunggu kehadiran RAMADHAN?


Apakah motivasi beribadah sepanjang bulan RAMADHAN nanti masih yang sama ketika kanak-kanak dan budak sekolah dahulu? -hari raya-


Berapa besar nilai Ramadhan yang kita nampak??

Sebagai mana jururawat tidak dapat mengagak betapa bahaya menyucuk pralidoxime secara bolus, berbanding pegawai farmasi yang tahu..

Begitulah juga perbandingan orang 'jahil' dan 'tak berapa kesah' betapa pentingnya RAMADHAN berbanding orang yang berilmu dan tahu..

Ibadah puasa sangat berbeza dengan ibadah lain kerana.. ia tidak melibatkan tuntutan melakukan sesuatu.. malah ia adalah tuntutan meninggalkan sesuatu tidak sewaktu dengan ibadah lain seperti solat, zakat dan haji yang menuntut kita melakukan sesuatu..

Cinta Allah dibuktikan dengan meninggalkan sesuatu..

Jika diperhalusi, dalam amalan berpuasa ini, kita meninggalkan sesuatu yang kita ada.. contohnya; Makanan dan persetubuhan suami isteri..

meninggalkan sesuatu yang tidak haram pun.. Ia cuma jadi haram bila berpuasa.

Kalau di amati.. Meninggalkan sesuatu yang tidak haram pun 'mampu' dilakukan ketika berpuasa, apatah lagi meninggalkan perkara haram.. lebih-lebih lagilah BOLEH. Mesia bolehkan?

Apa contohnya perkara haram yang boleh 'ditinggalkan' dengan puasa?

  • liar mata memandang perkara haram
  • merokokk
  • bercakap perkara yang dilarang; mengumpat, mengutuk, mengeluarkan perkataan yang lucah dan biadap..mengeluarkan kata-kata yang menyakitkan hati orang yang mendengar
Puasa itu perisai. As-siamu junnah. [jangan tersalah sebut pulak, nanti jadi lain maksud]. Ini dari hadith.. Rasulullah yang cakap, bukan mutiara bd yang cakap..
Maksud perisai itu, perisai dari segala perkara yang haram dan yang melemahkan iman..

Jika puasa tidak berjaya menguatkan iman, serta tidak menjadi perisai.. Muhasabah lah diri kembali. 


baiklah setakat ini dahulu, selamat berpesta ibadah!

p/s: sorilah, malas nk hias dengan gambar-gambar..

No comments: